was successfully added to your cart.

Grafisk Design

Et brand logo for solenergi bliver til

By April 18, 2016 No Comments

Det EU støttede forskningsprojekt SeeWhi skulle have en brand logo til at visualisere forskningen til konferencer og rapporter. Projektet er ledet af Seniorforsker Jens Wenzel Andreasen, DTU Energi.

Kort fortalt er det forskning der skal finde forskel i energieffektivitet udfra hvordan plast solcellers sammensætning er lavet. Dvs der i praksis skal lave røntgenbilleder af solceller og derefter skal der måles på energieffektivitet. Og det hele skal sammenlignes for dermed at bliver klogere på, hvilken struktur der giver mest tilbage i solenergi. Vil du vide mere om projektet kan du læse DTU pressemeddelse: Plastsolceller under luppen her i fuld længde.

Eftersom det handler om solenergi er det oplagt at bruge symbolsproget fra solstråler. Men eftersom det også er særdeles teknisk skal dette element også ind. Det kunne være et klassisk tandhjul. Men så rammer vi jo nok lidt for mange klicheer og dermed får vi et suppe, steg og is logo. Processen med logodesign starter typisk med en s/h gråtone sag for at finde de rigtige kontraster at arbejde videre med:

Det tidlige logostadium fra første brief:seewhi-logo-draft-1

seewhi-logo-draft-2

seewhi-logo-draft-3

seewhi-logo-draft-4Varianten der kom videre til farverunden var sol med lag. Solceller består af flader der er sat sammen.

 

Farvemæssigt var kravet at logo skulle kunne stå sammen med ERC og EU logoer, uden at det kommer til at ligne et uheld.

2016-04-18_11-56-302016-04-18_11-56-43

Så vi går fra blå-gul-grå til sort-orange.

En klassisk mørk grå, vil være en godt kontrast sammen med en farve. Det mørke grå giver et subtilt indtryk af klasse. En solgul kan hurtigt indikere billigt. En klar farve risikerer også hurtigt at ligne noget til børnelegetøj. Så den gule skal tones over i det varme. Derfor er der magenta i den. Og derfor knækker den over i den varme solgule.

Skrifttypen som er fundet til logotype er valgt ud fra, at dette er et industrielt emne. Vi holder os til maskin inspirede bogstaver, der er meget enkle og som ofte ses som på netop maskiner. De er meget markante og giver et godt fundament til solens stråler på toppen. Her er valgt en Refrigerator Deluxe tegnet af Mark Simonson i 2008.

Selve solen er placeret som op den står op fra horisonten. Vi skal jo have kastet lys over dette!

Jo mere der forskes, jo mere står solen op fra horisonten. Det er tanken bag den lige linje der skærer solen.

Bundstregen er sat for at skabe balance til topstregen samtidig med at begge streger tegner et usynligt felt hvor logotype står. Og hvad står så SEEWHI for?

Solar Energy Enabled for the World by High-resolution Imaging

Det endelige brand logo for SEEWHI forskningsprojektet:

seewhi-final